Tuesday, March 14, 2006

Awaiting the End

I don't know if ANYONE's noticed, but apparently, the day after tomorrow is going to see the release of Final Fantasy XII (in Japan of course).

Now is it just me, or does it seem like this game is not getting the hype that is normal around the release of a new Final Fantasy? I remember everyone was in a total state of "WHEN THE F*CK IS IT GOING TO BE OUT?" when Final Fantasy X was about to hit stores, but perhaps that was understandable, since it was the first FF for a new console and it was going to be the first one to be in full 3D.

Then along came Final Fantasy XI, and everyone was like:
"When's it going to be out?"
"It IS out, and it HAS BEEN out for some months now!"
"Oh okay. So, what's for dinner?"

And that's good, cos it sucked anyway. That didn't stop Square from rereleasing it on PC and now even on XBox 360 though. Got.....to.....make.....more MONEY!
Or ANY money, for that matter.

But deep down inside, Square KNOWS that FFXI bombed like the piece of....uh.....bomb that it was, despite all the effort they put into it, and dammit, those bloody punters WILL play our great Online Experience whether they goddamn want it or not!

So in comes Final Fantasy XII, apparently. From what they've shown so far, the game borrows heavily from Online RPG-esque style gameplay, and THAT, my friends, is where they're going wrong right there.
Cos let's face it, the SOLE selling point of Online RPG's, is the fact that they're online. The fun in MMORPG's (God, I hate that acronym) consists largely of the fact that you can hang around with people from all over the world, form clans/guilds whatever, and team up to tackle dungeons and do some serious killing.
And that's great in its own right, very enjoyable, and scarily addictive, but let's be honest here, the gameplay itself is hardly every anything to write home about.

I like the whole Quest-based system and being free to do what you want, but combat, which I consider to be the axis of ANY RPG, is dangerously boring in most cases.
Let's be fair here, even the Almighty World of Warcraft, great as though it is, would not nearly be as much fun when played in a static, offline environment, the kind of environment that is common in Console RPG's.
And that's fine, cos World of Warcraft is in fact NOT a static offline RPG, but a dynamic Online experience with millions of players worldwide.

From this point of view it makes sense to say that Console RPG's are, generally speaking, more fun to play on your own, and tend to have better fighting systems, simply because the better and more strategic and rewarding kind of combat (I'm thinking of Valkyrie Profile, Megaman Battle Network, Grandia, to name but a few) would simply not work in an Online Environment.

And again, that's all well and good, but the problem here is that Square is going to bring the stale kind of monster-mashing found in most Online RPG's, and turn it into a fully fledged OFFLINE RPG, including the Quests and whatnot, but EXCLUDING the most essential element, ie Other People.

The game has already been receiving a lot of bad rap from critics AND fans alike, not simply because it's such a significant departure from the original formula, but because it is in all actuality just not a very good idea. I've seen enough in-game footage to have a rather negative impression of the battle system and from what first-hand reports have told me, I'm probably right.

Now don't get me wrong, I'm a total consumer whore, and I WILL be getting this game.
But it's not because the ideas or prospects of the game excite me, but merely because this is a Square game we're talking about, and they've enough Experience under their Mythril Belt to make something enjoyable even out of the dumbest RPG ideas. (That's a rule that goes ONLY for Square's RPG's though, I'm not touching their other games with a 10 ft. Masamune) even the moronic Final Fantasy VIII was still a joy to play, simply because Square knows how to put in enough interesting things to make a game fun anyway.

Famitsu scores it 40 out of 40, which is....odd to say the least, but I'm sure I'll get it eventually. It's just kind of weird that what was once a Giant Happening in Videogame Land now seems to be going past without too many people noticing. But perhaps I merely have the wrong impression, I'm not in Japan right now anyway.
The Japanese Amazon states that the game is already sold out, even though it hasn't been released yet, so I'm sure Square'll be okay, and I don't really know how much buzz there is on the streets (Bert?), but it seems that Western Press at least is less than excited.

We'll see how this goes. Keep watching these pages ;)

Yawn. OR IS IT!?

21 Comments:

At 3/15/2006 5:48 AM, Anonymous Anonymous said...

Hier is het nu 'the day before,' en al sinds dat ik hier ben hangen er overal posters, en de pre-orders schijnen ook al helemaal vol te zitten. Wat dat betreft is het hier wel behoorlijk aan het buzzen. Je kunt geen gameshop of combini ingaan zonder doodgegooid te worden met FFXII dingen, en van wat ik heb gezien gaat het behoorlijk vet worden.

FFXI was trouwens geen slecht spel, het was zelfs best wel heel erg goed, maar het was gewoon niet Final Fantasy. En je moest er ERG veel tijd aan besteden voordat je ergens kwam, maar als MMORPG zat het allemaal erg goed in elkaar. Behalve het quest-systeem misschien, maar dat komt misschien omdat ik naderhand verwend ben door WOWs fantastische quest-systeem.

Ik vind het vechten in MMORPGs erg leuk, door het hele aggro systeem. Dat geeft meestal een veel sterker tactisch systeem dan in offline rpgs, hoeveel tactiek ze er ook in willen verwerken. En wat dat betreft ben ik zeer benieuwd naar FFXII. Een van de redenen waardoor ik gestopt ben met WOW is de andere spelers. Het is gewoon niet gaaf om diep in een instance te zitten, en dat er dan spelers offline gaan omdat 'ze moeten eten, lol, ik ben moe lol! veel succes!!1!'

Ik ben volgens mij een van de weinigen die nog helemaal geen negatieve gevoelens over FFXII heeft. Ik ga eerst eens bekijken wat ze ervan maken, Square weet best dat er veel mensen op een goed spel zitten te wachten. Als ze ook maar 1/10 van het speelplezier dat ik tijdens de goede momenten van WOW beleefde kunnen vertalen naar een offline rpg, dan wordt het ECHT een vet spel. Want WOW was ondanks het andere vechtsysteem (wat ik meestal leuker vond dan de meeste FFs) een heel erg goed spel, wat alleen verneukt werd door andere spelers. Als FFXII dus al die goede elementen kan vertalen naar offline, en dat 'andere spelers' element effectief kan vervangen door AI en interessante karakters, dan gaat het erg spectaculair worden.

Had ik nu maar een PS2 :) Dat wordt maar lenen van iemand uit mijn netwerk.

 
At 3/15/2006 11:51 AM, Anonymous Anonymous said...

Ehm, ik zag net op het rtl7 nieuws een verontrustend nieuwtje op de jimaku onderaan het beeld. Daar stond dat de "nieuwe PlayStation pas in November" beschikbaar is. Ik weet niet of dat nu alleen Nederland geldt of ook in Japan.
Zal wel niet....

 
At 3/16/2006 12:14 PM, Blogger Ingen! said...

11 November is de dag....lalala.

Maar zelfs als je niet bekend bent met Sint Maarten is het nog steeds de dag, maar nu dus van de release van de PS3.
Het schijnt een Wereldwijde launch te moeten gaan worden, net als de XBox 360, dus ik zit voor niks in Japan ;)

Wel schijnt de backwards-compatibility volledig intact te zijn, dus die rituele slachting van mijn PS2 gaat zeker nog plaatsvinden aan het eind van dit jaar. Mits de PS3's een beetje te krijgen zijn.

Er schijnen er voor dit jaar 6 Miljoen weggelegd te zijn, maar ja, als dat dus wereldwijd is vraag ik me af of het genoeg is.

Laten we in ieder geval niet hopen dat het zo'n extreem collector's item gaat worden als de DS nu schijnt te zijn.
Ik moet echt zo'n DS Lite hebben, maar ik geloof dat de kans daarop vrijwel 0 is op dit moment :S

 
At 3/17/2006 9:56 PM, Anonymous Anonymous said...

demo al gespeeld?
vechtsysteem zuigt.
en daarom wilt niemand de nieuwe FF.
ik wel nog steeds

 
At 3/18/2006 7:01 AM, Anonymous Anonymous said...

Ingen, vergeet niet tijdens de rituele slachting van je ps2 je hand tegen een stalen deur stuk te slaan, dat helpt altijd.

Blijft een giller natuurlijk.

Het vechtsysteem van FFXII zuigt niet. Ik heb het gespeeld gisteren in een winkel hier, en ik vond het wel prima. Lekker snel, en genoeg te doen tijdens de gevechten.

Seiken Densetsu DS begint trouwens heel saai te worden. Het is gewoon een dungeon crawler, niets meer. Alleen een dungeon crawler met goeie muziek, mooie graphics, en een prima vechtsysteem. Alleen jammer dat je iedere dungeon ongeveer 20 keer overdoet. Beetje gaar.

 
At 3/18/2006 11:39 AM, Blogger Ingen! said...

?

Gaar!
Waarom moet je die dungeons allemaal overdoen dan?

Echt zonde wat ze met die serie aan het doen zijn. Seiken Densetsu 2 en 3, en ja, zelfs Legend of Mana waren ZO vet, maar het lijkt toch wel alsof Square zijn golden touch kwijt is en nu gewoon golddiggers zijn geworden.
Ik geef ze nog een kans met World of Mana op de PS2, maar als ze die ook verkloten dan ga ik ze slaan.

Ze hebben nu op Gametrailers wat in-game footage:

http://www.gametrailers.com/gamepage.php?id=1684

En ik kan er toch niet warm of koud van worden hoor. Ondanks dat men zegt dat het best wel leuk is, en het ook vast wel leuk zal zijn, ben ik totaal niet enthousiast of zo, en dat is voor het eerst bij een Final Fantasy (als we FFXI niet meetellen).

Nou ja, ik pik hem wel op als ik daar ben.

Maar Bertje, als jij geen PS2 hebt, dan ben je zeker alleen met je GC bezig?
Heb je daar nog wat leuks voor gespeeld onlangs? Heb je Baten Kaitos 2 al geprobeerd?

 
At 3/18/2006 10:35 PM, Anonymous Anonymous said...

ja nu schijte ze in hun broek van angst na die dreigement :P

 
At 3/20/2006 3:03 AM, Anonymous Anonymous said...

Wat ik zo jammer vind van de Seiken Densetsu spellen is dat het heel duidelijk is dat ze gemaakt worden door mensen met echt talent. De graphics, muziek, engine etc zitten goed in elkaar, maar ze zijn jammer genoeg vergeten waarom iedereen SD2 zo goed vond. Dat was namelijk geen dungeon crawler, maar een free roaming RPG (backwards compatibility module).

Dus het is nog altijd een goed spel, maar het is niet SD.

De reden dat je die dungeons overdoet is voornamelijk items, geld en experience. Alle quests beginnen vanuit het dorpje waar je woont. Nu zijn er story quests, die het verhaal voortdrijven, en side quests, die ook wel iets van verhaal hebben op zich, maar die niet veel met de hoofdquest te maken hebben. DIe side quests gebeuren allemaal in de dungeons waar je al geweest bent, en de dungeons bestaan uit een aantal verdiepingen, die random worden gekozen uit een bepaalde set vaste designs.

Wat je dus moet doen is in iedere dugeon op iedere verdieping de monsters verslaan, een item vinden, en dat item naar een bepaalde plek dragen om naar de volgende verdieping te komen. In de story quests eindigt de dungeon met een baas, die meestal heel snel dood is, en in de side quests werk je gewoon een aantal verdiepingen af (je ziet vantevoren hoeveel) en dan word je weer teruggewarped naar je dorp, waar je je quests kan inleveren. En het spel lijkt zo te zijn gemaakt dat je sowieso een paar side quests per dungeon moet doen om genoeg items en xp te hebben om de volgende dungeon aan te kunnen.

Dat is zo ongeveer hoe het spel in elkaar zit, en meer gebeurt er niet. Inderdaad, het heeft niet veel te doen met SD, maar het is wel leuk om te spelen, vooral omdat het vechten best wel ok is. En je vecht tegen alle SD vijanden.

Als je Square-Enix gaat slaan ga ik je helpen. En dan gaan we gelijk bij Nintendo in Kyoto langs. Die moeten we ook nodig slaan. Ik weet niet precies waarom, maar ze hebben het vast verdiend.

Trouwens, Ingen, is het niet mogelijk dat je een 'idioot-filter' of iets dergelijks in je comments systeem inbouwt, zodat comments van deze nanashi-san niet meer worden gepost? Als je al iets wil zeggen waar niemand interesse in heeft, doe het dan tenminste op een grammaticaal verantwoorde manier.

 
At 3/20/2006 12:01 PM, Blogger Ingen! said...

Hmmmm. Eeeeeeeenterestink.

Als we dan toch naar Nintendo gaan om ze te slaan, dan kan ik meteen een lading DS-en meenemen en voor grof geld verkopen, want volgens mij hebben ze stiekem gewoon BUSLADINGEN van die dingen liggen daar.

DAT is al een reden om ze te slaan trouwens, dat ze niet genoeg DS-en op de markt hebben gebracht.
En dat ze Zelda altijd eeuwig blijven uitstellen.
En dat hun spellen tegenwoordig VEEL te makkelijk zijn.

En natuurlijk omdat Shigeru zo lelijk is. Bah.

Ik vrees dat ik aan Spam niks meer kan doen dan dat password systeem wat ik nu heb.
Ik had verwacht dat dat dyslectische posters ook wel tegen zou gaan, maar kennelijk niet ;)

 
At 3/21/2006 9:55 PM, Anonymous Anonymous said...

is dat niet ongeveer hetzelfde als dark cloud dan???
en ja ik had mijn zin aangepast en daardoor kwam er een grote gramatica fout in ;P

 
At 3/22/2006 9:34 AM, Anonymous Anonymous said...

Juist, gelukkig zit er nu geen GRAMMATICA fout in.....
En dan zeggen ze dat IK nooit les heb gehad....(>3<)

 
At 3/23/2006 7:22 AM, Anonymous Anonymous said...

En interpunctie is ook een raar fenomeen op het internet. Jemig.

 
At 3/23/2006 11:37 AM, Blogger Ingen! said...

interpunctieisvoorlosers. inECHTcooletalenwordtallesgewoonaanelkaargeschreven.

superrelaxed.

 
At 3/23/2006 8:21 PM, Anonymous Anonymous said...

kicken jullie op gramatica ofzo?
serieus jullie maken er echt een belachelijk groot probleem van.....
dat begint echt eng te worden.

 
At 3/24/2006 6:45 AM, Anonymous Anonymous said...

enikkannogaltijdgeenfokkingdshierkrijgendatbegintnutochwelechtirritantteworden

En ik kick inderdaad best wel op grammatica. Dat schijnen wel meer mensen van boven de 12 te doen.

Maar goed, zand erover en even goede vrienden. Ingen, zorg dat je in juni in shimane kan zijn, want dan wordt mijn extravagante arrangement van Donkey Kong opgevoerd. Best wel eng eigenlijk, omdat ik het nu nog altijd aan het schrijven ben, maar dan heb je in ieder geval een indicatie wanneer je sowieso hier moet zijn. Live game muziek wordt nog niet al te vaak opgevoerd!

Retourtjes vanuit Osaka zouden ongeveer een man moeten kosten. Niet al te duur, al zit je wel in een bus, maar ik vond het best wel prima, ik heb zowaar nog kunnen slapen.

 
At 3/25/2006 12:53 PM, Anonymous Anonymous said...

Heb nu eindelijk een DS Lite.

Hoera.

Heb ook nog bijna het nieuwbedrag voor mijn oude DS teruggekregen, dat is wel prima.

 
At 3/27/2006 6:17 PM, Anonymous Anonymous said...

Hmm, I'm still very interested in getting my hands on the new FFXII. Unfortunately I still have to wait very very long for the PAL version *ugyuu* I haven't played the demo, but I also read the fightingsystem is really different. But I've seen some gameplay movies at Gamespot.com and I thought I looked pretty fun to play.

About the whole hype thing. Didn't Square-Enix came up with a real version of potions together with Suntory? If it's the game community you're talking about, maybe they all gave up after X2 and XI *sigh*

But hey, after you've seen the awesome opening clip (which I just posted on my website) you forget about what others think and you just need to get that game! :D

@Summerhouse: Sony is planning to release the PS3 simultaneously in Europe, US & Japan. But well... we all know what happend with the release of PS2 - total chaos, not enough units, etc.,. etc.,.

 
At 3/28/2006 11:00 AM, Anonymous Anonymous said...

@Aleida: I know all about it. Bort, Ingen and I were in Japan at the time of the hectic PS2 release and we share an memory of that time that can only be described as "total chaos". We all remember it now as the "frustrated-fist-crusher-incident".... (^0^)/

 
At 3/29/2006 12:03 PM, Blogger Ingen! said...

@Aleida: Hmmmmm. Girl Gamer, eh?
Eeeeeeeexcellent. We should have more of those.

I'm purposely staying away from the opening movie until I start playing the game though. Don't want ANYTHING spoiled, even if it's the damn beginning.

From the few reviews I've read so far the game actually seems to be a great amount of fun with great longevity added through its plethora (I love that word) of Side Quests, and I'm a total Side Quest Whore, I'll readily admit.

On the other hand, the review at Gamesarefun:

http://www.gamesarefun.com/gamesdb/review.php?reviewid=529

mentions a couple of disadvantages that happen to be the EXACT kind of disadvantages I DETEST in RPG's.
Hard levelling, no money etc. is exactly the reason why I DESPISE the old Final Fantasies and the Dragon Quest series, so I'm still not very sure about this one.

But like I said, I'm a consumer whore, and I'll definitely get this, if just for the pretty movies.
Just one week left until I go to Japan, so I should be picking it up pretty shortly.

That AND Baten Kaitos 2.

 
At 3/30/2006 6:31 AM, Anonymous Anonymous said...

I had a potion, and it wasn't that good. Also, I was very disappointed that there were no special effects or sounds surrounding me when I had it. No extra hp, no stat boosts, just too much money for something that loses 5 times to Dakara, ironically from the same maker.

I had it with my home-made pancakes though, so that was kinda cool.

 
At 3/30/2006 11:08 AM, Blogger Ingen! said...

BERT!

Ga je nog antwoorden op mijn E-mail of wat?

Dwz: er zat natuurlijk veel onzinnigs tussen, maar ik weet nog steeds je mobiele nummer daar niet, dus als je dat nou effe doorstuurt, dan kan ik je bereiken als ik daar ben.

En volgens officiƫle bronnen zou de Potion 100 HP moeten bijvullen, dus als je geFLEST (hurhurhur) bent moet je hem gewoon terugbrengen.

Nu wil ik alleen nog een Phoenix Down hebben.

 

Post a Comment

<< Home